Få styr på regnskabet

Overskueliggør dine regnskaber

Som selvstændig kan det være utrolig svært at holde styr på regnskaberne, især hvis man ikke har en firmakonto. Det første råd er selvfølgelig, at man skal oprette en firmakonto, hvis man ikke allerede har det. Så er sandsynligheden for at holde de to forskellige økonomier nemlig væsentlig lettere. Det ville være utrolig træls at blande de to konti sammen, hvorfor det er med at holde tungen lige i munden og sørge for at betale firmaregninger med firmakontoen, samt huske at sætte løn fra firmakontoen ind på privatkontoen og så fremdeles.  


Gem dine bilag

Det er utroligt vigtigt, at du kan dokumentere hvad du har lavet, og hvad du har brugt penge på i dit firma. Derfor er det meget vigtigt, at du gør det til en vane at gemme alle dine bilag. Et af kravene til bilag er desuden også, at de gemmes i hele fem år – også selvom du drejer nøglen om til firmaet. Derfor er det altså en rigtig god idé, at du bare vænner dig til altid at gemme alle dine bilag fra nu af.

Få hjælp til dine regnskaber

Det er ikke altid ens firma har en størrelse, så det er relevant at have en fast revisor tilknyttet. Men det er altid anbefalelsesværdigt at få en til at kigge ens regnskab igennem – enten af en revisor eller én der kender din branche. Hvis du dog er det mindste i tvivl, om hvordan du skal bogføre eller holde styr på dit regnskab generelt, kan det være en fordel at søge professionel hjælp. Hvis du får en bogholder eller revisor tilknyttet, får du tid til andre vigtige ting i dit firma, du er sikret, at der bliver bogført korrekt i overensstemmelse med lovgivningen, og du får en sparringspartner, der har forstand på tal. Altså, what’s not to like?

Similar Posts